Khalili Habibuallah

Monday 4 February 2013

Qada' & Qadar Allah

Views

Assalamualaikum W.B.T



Sedih & rasa terharu sangat after melawat my cousin..Hanya Allah yang tahu bagaimana  perasaan bila melihat keadaanya..Memang tidak disangka dia akan jadi begitu..Itulah dia Qada' Qadar Allah berikan kepada kita..Kita tak tahu apa akan jadi dengan kehidupan kita after ni...Mudah2an semuanya baik2 kehendaknya..
Aku tak sanggup melihat keadaanya ..Mengerang kesakitan..Kaki sebelah kananya telah dipotong..Akibat daripada penyakit kencing manis...MasyaAllah..Aku bukan nak mengaibkan beliau..Tapi untuk perkongsian bersama...
Emak ku banyak menasihat kan dia  supaya kuat semangat untuk menjalani hari2 yang bakal mendatang..Fikir mengenai anak2..Aku kasihan melihat anak-amaknya..Ada yang masih bersekolah lagi diuji dengan dugaan sebegitu & tambahan pula ayah kesayangan mereka baru meninggal dunia 6 bulan lepas..n aku kagum sangat dengan mereka sebab semangat mereka kuat & tabah menghadapi dugaan ini..
Alhamdulillah..even keadaan emak mereka begitu..Anak2 mereka tidak  malu malah bertanggungjawab menjaga emak mereka..Kecil2 sudah belajar erti hidup susah...Alhamdulillah..Aku bersyukur sangat kehidupanku elok & aku dapat belajar dari mereka erti kehidupan sebenar..Aku doakan agar kehidupan mereka bertambah2 elok selepas ini..Setiap kejadian n dugaan yg berlaku tu ada hikmahnya..Cuma kita tak tahu apa hikmah disebaliknya...
Aku harap..mereka sabar & tabah menghadapi ujian & dugaan yang Allah datangkan pada mereka..Tak semestinya dalam hidup kita ni akan bahagia & gembira sahaja..Setiap ujian itu pasti akan datang...Mudah-mudahan mereka redha dengan apa yg terjadi n mengambil pengajaran daripada situ..Begitu juga peringatan buat diriku n sahabat semua...

ان الله مع الصبرين
"Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar"
p/s: Ingatlah..setiap dugaan yg Allah datang kan kpd kita ad hikmahnya...Kita kena sabar n ikhlah menerimanya..sabar itu separuh daripada iman....


SYUKRAN JAZILAN ^-^

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...